INFORMACJE – BIEŻĄCE ZMIANY LEGISLACYJNE
od 02.02.2022
Wprowadzanie symbolu kraju po przekroczeniu granicy jest obowiązkowe. Kierowcy muszą dokonać wpisu na tachografie już na pierwszym możliwym postoju (UE 165/2014).
od 21.02.2022
Obowiązkiem dla firm jest powrót ich pojazdów wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym do bazy na terenie firmy nie później niż osiem tygodni po opuszczeniu kraju macierzystego. (WE 1072/2009) Dotyczy to również pojazdów wynajmowanych za granicą i wykorzystywanych przez oddziały danej firmy w danym kraju.
od 21.02.2022
Operacje kabotażowe są zabronione przez cztery dni po zakończeniu autoryzowanych operacji transportu kabotażowego w państwie członkowskim UE. Okres rozpoczyna się od dnia następnego po ostatnim przewozie kabotażowym. (WE 1071/2009)
od 21.02.2022
Firmy działające w międzynarodowym transporcie towarów nie będą potrzebować licencji wspólnotowych dla pojazdów o masie przekraczającej 2,5 tony do 21.05.2022 r. Jednak od 21.02.2022 r. można już składać odpowiednie wnioski do organów zgodnie z prawem krajowym. (UE 1072/2009) W przypadku tylko krajowego transportu licencja jest wymagana tylko od całkowitej masy wynoszącej 3,5 tony.
OBOWIĄZEK DOPOSAŻANIA: KTÓRY TACHOGRAF I OD KIEDY?
DTCO 4.1 W NOWYCH POJAZDACH
21.08.2023
Nowe pojazdy (pierwsza rejestracja) > 3,5 t* muszą być wyposażone w inteligentny tachograf wersji 2. (np. DTCO 4.1). * Pojazdy objęte definicjami, których dotyczą nowe przepisy.
DTCO 1X-3X ZASTĄPIONY PRZEZ DTCO 4.1
31.12.2024
Wszystkie pojazdy > 3,5 t*, które nadal korzystają z analogowych lub cyfrowych tachografów 1. generacji (np. DTCO 1.x-3.x) oraz wykonują przejazdy za granicą muszą być wyposażone w inteligentne tachografy wersji 2. (np. DTCO 4.1). * Pojazdy objęte definicjami, których dotyczą nowe przepisy.
DTCO 4.0 ZASTĄPIONY PRZEZ DTCO 4.1
20.08.2025
Wszystkie pojazdy > 3,5 t*, które wykonują przejazdy za granicą muszą być wyposażone w inteligentne tachografy wersji 2. (np. DTCO 4.1) od 20 sierpnia 2025 r. Oznacza to, że nawet pojazdy wyposażone w inteligentne tachografy 1. generacji (np. DTCO 4.0) muszą zostać również doposażone. * Pojazdy objęte definicjami, których dotyczą nowe przepisy.
DTCO DLA >2,5 T
01.07.2026**
Wszystkie pojazdy > 2,5 t* w międzynarodowym transporcie towarowym muszą być wyposażone w zaawansowane inteligentne tachografy (DTCO 4.1). * Pojazdy objęte definicjami, których dotyczą nowe przepisy. ** Terminy te zależą od odpowiedniej daty wejścia w życie przepisów UE lub okresu procesu legislacyjnego.