Aktualności

Spotkanie branżowe warsztatów tachografów już za nami

28 listopada 2025

Wczoraj odbyło się kolejne spotkanie naszej społeczności warsztatów tachografów. Tym razem rozmowa była wyjątkowo intensywna, bo dołączył do nas gość specjalny Paweł Cieślak CEO EURO-TACH oficjalnego dystrybutora tachografów Stoneridge oraz VDO. Paweł przedstawił aktualną sytuację branży i otwarcie odpowiedział na pytania dotyczące polityki producentów, gwarancji oraz procesu aktualizacji oprogramowania tachografów i nie tylko.

Frekwencja była świetna. Discord prawie się zatkał i było dużo więcej pytań niż czasu. To pokazuje jak ważna jest ta społeczność. Mamy już ponad 200 aktywnych członków i dokładnie tak to miało działać miejsce wymiany doświadczeń, wzajemnej pomocy i rozwoju technicznego.

Format spotkania był prosty Q&A i rozmowa na żywo. Najwięcej emocji wzbudziły tematy
a) różnice pomiędzy komunikatami producentów a obowiązującymi przepisami dotyczącymi aktualizacji oprogramowania
b) konfiguracja tachografów dopuszczalna do montażu po 24 grudnia 2025 w pojazdach lekkich
c) montaż tachografów z wykorzystaniem adaptera M1N1 w praktyce
d) produkty polskiego producenta Bogart i ich realne zastosowania w serwisach
e) potwierdzenie braku planowanych akcji serwisowych po stronie VDO lub brak oficjalnych deklaracji i dalsze kierowanie aktualizacji w stronę przeglądów okresowych

CHAOS KOMUNIKACYJNY

Po stronie VDO w oficjalnym wsparciu nadal pojawia się komunikat sugerujący obowiązkowe aktualizacje oprogramowania tachografów. Link do komunikatu
https://www.fleet.vdo.com/support/faq/#calibration


Jednak analizując obowiązujące przepisy w tym Rozporządzenie KE 2023/980
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32023R0980
nie wynika z nich obowiązek natychmiastowego przeprowadzania aktualizacji na już zamontowanych tachografach. To właśnie ten rozdźwięk pomiędzy komunikacją producenta a przepisami tworzy przestrzeń do niejasności które później mogą generować problemy podczas kontroli.

VDO wycofało się już z blokowania urządzeń i umożliwia wykonywanie badań w tachografach 4.1, jednak nadal sugeruje konieczność aktualizacji. To może spowodować sytuację w której inspektorzy zaczną traktować komunikat producenta jako obowiązek prawny, mimo że nie wynika to z rozporządzeń. Dodatkowo pierwsze serie urządzeń nie są jeszcze wystarczająco stabilne, co w naturalny sposób budzi wiele pytań po stronie serwisów i przewoźników.

Z drugiej strony Stoneridge SE stosuje podobne podejście. Obaj producenci zmierzają do tego aby aktualizacje stały się elementem przeglądu okresowego wykonywanego co dwa lata, płatnego i wymagającego dodatkowego czasu pracy serwisu.

Właśnie dlatego dążymy do stworzenia wspólnych wytycznych dla warsztatów w Polsce aby uporządkować interpretacje i procedury zanim zrobi to ktoś za nas.

Producent VDO pracuje dziś w dwóch modelach wsparcia dla warsztatów. Pierwszy to pakiet Standard gdzie pomoc techniczna jest oddelegowana do dystrybutorów. Drugi to pakiet Premium w którym wsparcie zapewnia już dedykowana spółka VDO Polska. Oczywiście za dodatkową opłatą. W teorii Premium powinno oznaczać pełniejszą dostępność informacji i szybsze wsparcie. W praktyce bywa różnie i wielu warsztatów odczuwa sporo chaosu informacyjnego.

Najważniejsza różnica polega na dostępie do komunikatów producenta. Warsztaty w modelu Premium otrzymują materiały które nie są udostępniane dla Standard. Sam fakt istnienia dwóch poziomów wiedzy technicznej pokazuje jak skomplikowana stała się komunikacja w naszej branży. Trochę absurd, ale tak wygląda rzeczywistość.

Z dokumentu wynika że po 24 grudnia 2025 nadal można montować tachografy przejściowe w pojazdach zarejestrowanych po raz pierwszy przed 25 grudnia 2025. Nawet w najniższej wersji oprogramowania i bez uruchomionego trybu finalnego OSNMA.

Jednocześnie na stronie producenta pojawia się komunikat o obowiązku aktualizacji do najwyższej dostępnej wersji podczas każdej okresowej kontroli. A montaż lub instalacja to też forma okresowej kontroli.

I tu widać już bardzo wyraźnie skąd bierze się cały problem. Dwa różne komunikaty. Dwa różne poziomy dostępu do informacji. Różne interpretacje przepisów. Do tego obawy inspektorów że skoro "producent pisze", to znaczy że "tak trzeba".

To jest właśnie sedno aktualnej sytuacji. Chaos komunikacyjny który dotyka warsztaty i przewoźników. I właśnie dlatego ta dyskusja była potrzebna.

CEL SPOTKANIA, WYPRACOWANIE WYTYCZNYCH I STANDARDÓW

Celem spotkania była nie tylko dyskusja, ale również próba ustalenia wspólnego kierunku i stanowiska branży warsztatów tachografów. Im więcej przepisów i zmian, tym bardziej potrzebne jest uporządkowanie wiedzy i rozmowa oparta na realnych doświadczeniach.

Do 24 grudnia 2025 powinny pojawić się jasne wytyczne ze strony producentów lub dystrybutorów. Jako środowisko warsztatów tachografów jesteśmy zgodni w dwóch kwestiach. Po pierwsze tachografy montowane obecnie powinny być w najwyższej dostępnej wersji oprogramowania. Po drugie aktualizacje wykonywane w pojazdach już eksploatowanych są potrzebne, bo stabilność urządzeń jest kluczowa zarówno dla serwisów jak i dla przewoźników oraz kierowców.

Wynika to nie tylko z wymagań formalnych ale też z rozwoju technologii. Aktualizacje eliminują błędy wykryte w użytkowaniu i podnoszą poziom bezpieczeństwa systemów. To naturalna droga w branży, w której urządzenia działają w krytycznym środowisku prawnym i transportowym.

Technicy i warsztaty są zgodni w jednym. Chcą jasnych standardów, stabilnych urządzeń i gwarancji jakości. Dlatego aktualizacja powinna być elementem odpowiedzialnego podejścia do obsługi tachografów, a nie tylko wymaganą formalnością.


PLANOWANE ZMIANY NA PLATFORMIE ETACHOGRAF

Zapowiedziałem też planowane zmiany na platformie e-tachograf.pl. Będziemy tworzyć przestrzeń dla zweryfikowanych warsztatów które chcą iść krok dalej, pracować na wysokim poziomie i mieć możliwość obsługi wszystkich typów pojazdów w tym lekkich z wykorzystaniem adaptera M1N1.

I coś jeszcze. Niedługo pokażemy rozwiązanie, które może kompletnie odmienić rynek usług dla warsztatów tachografów. Będzie możliwość rozszerzenia oferty o rozliczenia czasu pracy kierowców, analizy danych z kart i tachografów oraz usługi telematyczne GPS na poziomie jakiego do tej pory nie było dostępnego dla warsztatów. Jeszcze nie odsłaniamy kart, ale premiera jest już blisko.

Dziękuję wszystkim uczestnikom. Kolejne spotkanie już wkrótce.

Bartłomiej Sowa
e-tachograf.pl


Powrót do listy