Przewodnik ( w budowie )
Tachografy w busach od 2026 roku. Co zrobić najpierw
Od 1 lipca 2026 pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 do 3,5 tony wykonujące międzynarodowy transport zarobkowy oraz kabotaż muszą mieć tachograf. Poniżej znajdziesz prostą ścieżkę startu dla firm i kierowców.
Kogo dotyczy a kogo nie dotyczy
Obowiązek dotyczy
- międzynarodowy przewóz towarów busami od 2,5 do 3,5 tony
- kabotaż w krajach UE w tym przedziale masy
- zestaw z przyczepą jeśli łączna masa przekracza 2,5 tony
Zwykle nie dotyczy
- przewozy krajowe w granicach do 3,5 tony
- przewozy na potrzeby własne do 3,5 tony z zachowaniem warunków formalnych
- przewóz osób mikrobusami do 9 miejsc łącznie z kierowcą
- przejazdy niehandlowe na przykład kamper lub hobby
Jeśli masz wątpliwości czy kurs jest zarobkowy lub czy przekraczasz próg w zestawie z przyczepą skontaktuj się z nami.
Wybierz swoją ścieżkę
AFirma transportowa
- Sprawdź flotę i trasy pod kątem przekroczenia masy lub przejazdów granicznych
- Zaplanuj montaż tachografów w używanych pojazdach
- Wnioskuj o karty kierowców oraz kartę przedsiębiorstwa
- Ustal procedury poboru i archiwizacji danych oraz harmonogramy
- Przeszkol kierowców z obsługi urządzenia oraz norm czasu pracy

BKierowca który nie używał tachografu
- Odbierz kartę kierowcy oraz zapoznaj się z jej zabezpieczeniem
- Naucz się podstawowych trybów praca odpoczynek dyspozycja
- Naucz się zasad dotyczących wykorzystania czasu jazdy, pracy i przerw
- Postępowanie przy sytuacjach nadzwyczajnych oraz ręczne uzupełnienia wydruków
- Kontrola ITD oraz co mieć przy sobie

Plan na trzy kroki
Krok 1 analiza
Audyt floty i tras, lista pojazdów do doposażenia, potwierdzenie licencji i rodzajów przewozów
Krok 2 instalacja i dokumenty
Montaż, legalizacja, wnioski o karty, wdrożenie procedur poboru danych
Złóż wniosek o kartę kierowcy lub przedsiębiorstwa
Złóż wniosek o kartę kierowcy lub przedsiębiorstwa
Krok 3 szkolenie i start
Szkolenie kierowców, pierwsze pobrania, test kontroli wewnętrznej
Co musi być na miejscu
- inteligentny tachograf generacja G2V2 kompatybilny z GNSS/OSMNA i DSRC
- karta przedsiębiorstwa oraz karty kierowców
- oprogramowanie do poboru i archiwizacji danych
- procedury wewnętrzne oraz harmonogramy pobrania danych
Instrukcje obsługi tachografów
Najczęstsze błędy
- brak tachografu przy przewozie zarobkowym za granicę
- brak karty kierowcy lub karta nieaktywna
- brak pobrania danych w terminie
- nieprawidłowe opisy wydruków
- brak aktualnej legalizacji tachografu
- nieprawidłowe ustawienie kraju rozpoczęcia lub zakończenia pracy
Każdy przewoźnik ma obowiązek regularnie odczytywać dane z karty kierowcy
(co najmniej co 28 dni) oraz z tachografu (co najmniej co 90 dni).
Przepisy te wynikają z rozporządzenia (UE) nr 165/2014 i ustawy o czasie pracy kierowców.
Dodatkowo przedsiębiorca musi prowadzić ewidencję czasu pracy kierowców,
która stanowi podstawę do prawidłowego rozliczania wynagrodzeń.
Rzetelna ewidencja pozwala poprawnie wyliczyć składniki płacowe podlegające
oskładkowaniu i opodatkowaniu.
Karty do tachografów

Karta kierowcy
- Identyfikuje kierowcę i zapisuje aktywności
- Umożliwia przejazd z tachografem inteligentnym
- Ważność zwykle pięć lat
- Złóż wniosek o kartę kierowcy

Karta przedsiębiorstwa
- Pobiera i szyfruje dane firmowe
- Blokuje dostęp do danych dla innych podmiotów
- Ważność zwykle pięć lat
- Złóż wniosek o kartę przedsiębiorstwa

Karta warsztatowa
- Daje uprawnienia do instalacji i kalibracji
- Wprowadza parametry pojazdu i wykonuje legalizację
- Ważność zwykle jeden rok
- Karta dostępna tylko dla warsztatów tachografów

Karta kontrolna
- Używana przez służby kontrolne
- Umożliwia odczyt i weryfikację danych
- Ważność zwykle pięć lat
- Karta dostępna tylko dla uprawnionych służb kontrolnych
Najczęstsze pytania
Czy przewozy na potrzeby własne do 3,5 tony wymagają tachografu
Zwykle nie, pod warunkiem spełnienia warunków i braku przekroczenia progu masy w zestawie z przyczepą.
Czy pojazdy używane krajowo bez przekraczania granicy wymagają tachografu
Zwykle nie w przedziale do 3,5 tony. Inaczej jest przy transporcie międzynarodowym oraz kabotażu.
Jakie urządzenie wybrać i gdzie je zamontować
Dobór modelu oraz termin montażu uzgodnisz z autoryzowanym warsztatem z naszej sieci.